La Nauve

Langs de waterlijn - Van Noord naar Zuid.. en terug

Share

Langs of dwarsheling

Bij de Vlijt hebben ze een langshelling dat wil zeggen dat je met de kop van het schip eerst de helling op gaat, op een langshelling ligt het schip een beetje achterover. Vaak zie je ook dwarshellingen daar ga je dus overdwars omhoog, op een dwarshelling ligt het schip “rechter”.



Hoe krijg je een schip op het droge?

Op de helling ligt een rails die in het water loopt en daarop staat de kar onder water. Voorzichtig vaar je het schip boven de kar, aan de zijkant zitten geleiders die zorgen dat het schip precies midden op de kar drijft. Aan die geleiders maak je het schip voorzichtig vast. Langzaam wordt de kar door middel van kabels omhoog getrokken en doordat het schip aan de geleiders zit gaat het mee omhoog. Op een bepaald ogenblik drijft het schip niet meer maar staat op de kar. De kar rijdt langs de heling omhoog en het schip gaat mee.





Opklossen

Als het schip bovenaan de helling is wordt het "op blokken gezet ", de kar waarop het schip naar boven is gereden gaat eronderuit. Tussen de blokken en het schip komen de keggen, dit zijn wigvormige stukken hout. Vroeger moesten de keggen er tussen geslagen worden, bij de Vlijt legt men hiervoor opblaasbare matten op de blokken die dan het schip iets optillen waardoor met weinig geweld de keggen ertussen geplaatst kunnen worden en kan de lucht weer uit de luchtkussens. Nu rust het schip op de keggen en kan je het hele vlak goed bekijken.





Hoge druk

Om een schip te kunnen teren moet het mooi schoon zijn en alle aangroei moet eraf. Bij de Vlijt gebeurd dit door middel van een hogedrukreiniger die al gaan beginnen met schoonspuiten op het moment dat je omhoog gaat. Tegen de tijd dat het schip op "het droge" staat is het ook al bijna schoon. Met "de hand" worden de zijkanten van het schip nog schoon gespoten.