La Nauve

Langs de waterlijn - Van Noord naar Zuid.. en terug

Share

Voorheen Canal de la Marne a la Saône - In de "schippersmond" Canal d'Heuilley

Verbinding tussen Marne en Saône...
Het kanaal verbindt de Marne bij Vitry-le-François met de Saône bij Heuilley en is 224 km lang.

Er zijn 114 sluizen (71 aan de Marne kant en 43 aan de Saône kant) en 2 tunnels. Tegenwoordig zijn de meeste sluizen geautomatiseerd.

Verder zijn er 12 ponts-canaux, dit zijn een soort bruggen op de plaatsen waar het kanaal een rivier over steekt. (Het Gouwe aquaduct bij Gouda is ook zoiets maar daar gaat het kanaal over de weg) 

Hiervoor zijn ijzeren bakken in het kanaal gehangen en die zijn met loodverbindingen afgedicht.

Wij varen daar nog steeds doorheen maar als je ’s avonds bij een dergelijk pont canal ligt hoor je het water eruit lopen… Toen het een keer hard gevroren had, heb ik er foto’s van gemaakt.

Op de weblog staan vele verhalen en foto's van dit kanaal, voor een leuke indruk verwijzen we naar de diashow.

    

In den beginne....
Het idee op de Marne en de Saône met elkaar te verbinden ontstond al in 1720. Het 1e ontwerp van het kanaal kwam pas in 1781.

De kosten die de bouw met zich mee brachten stelden de bouw uit… Meer dan 80 jaar later is het Brière de Monditour, Chef-Ingenieur van de Ponts et Chaussée (lees Rijkswaterstaat) die de plannen voor de bouw van het kanaal nieuw leven in blaast…

Avontuur
Uiteindelijk begint het avontuur in 1863. Alles is met mankracht, schop en houweel gebouwd. Het eerste deel is bevaarbaar in 1866.

In 1870 is er 70 km kanaal klaar en kan men van St-Dizier naar Donjeux varen.

In 1879 wordt geprobeerd om met het kanaal Balesmes (Plateau van Langres, met 345 meter het hoogste punt van het kanaal) te bereiken maar geld tekort stopt de voortgang in Heuilley-Cotton.


De tunnel
De tunnel is dan al wel klaar, een waar kunstwerk. Eén van Frankrijk’s langste kanaaltunnels: 4840 meter.

Je vaart hier op 40 m diepte onder de dorpskerk van Balesmes door. Bij de bouw zijn twee ploegen ieder aan een kant van de heuvel gaan graven en ze kwamen elkaar in het midden tegen met een afwijking van slechts 10 centimeter.

December 2013 werd de tunnel zogenaamd "veilig" gemaakt, vreemd genoeg werd dit een goede maand later weer ongedaan gemaakt...

Eindelijk klaar
Pas in 1900 gaat de Kamer van Koophandel en Industrie een lening aan om het werkstuk te voltooien. In 1907 is de verbinding tussen de Marne en de Saône eindelijk klaar.

Door de aanleg van deze noord-zuid verbinding werd de vaarroute van Lille (Noord Frankrijk) naar Lyon bijna 180 kilometer korter.

Watertoevoer
Het kanaal krijgt zijn water uit 4 kunstmatige meren: Liez, Mouche, Charmes en Vingeanne. Tijdens regenperiodes stroomt het water via de riviertjes naar het meer. Door toeleidingskanalen komt het op het hoogste punt in de kanalen terecht.

Dit gedeelte heet de waterscheiding en hier ligt ook vaak een tunnel. 

Vanuit dit gedeelte gaat het water aan twee kanten de “berg” af, naar de rivieren toe. In het kanaal liggen sluizen zodat het water niet in één keer naar beneden stroomt en zo blijft het kanaal bevaarbaar.

Aan de ene kant van de berg is een schip dus opvarig (tegen de berg op) en andere kant afvarig (van de berg af).

De sluizen zijn meestal vernoemd naar het dorp dat er vlakbij ligt. Soms zijn de namen ook terug te leiden naar gebeurtenissen tijdens de bouw van het kanaal. Zo heb je sluis “Moulin brulé” (verbrande molen).